Tango Libre

A tangóról szabadon

A tánc az egyik legcsodálatosabb szavak nélküli kommunikáció
Flow élmény a tangóban

Szeretünk táncolni.
Mindenki megtalálhatja benne azt a mélységet, azokat a dolgokat, gondolatokat, érzéseket, amit szeret.  Legtöbbünkkel megtörtént már, hogy amikor táncoltunk valakivel, valamilyen érdekes, fantasztikus érzés járta át a testünket, lelkünket. Ahogy talán más páros táncokban is, a tangóban ilyenkor teljesen elmerülünk, megszűnik a tér és az idő, amikor pedig befejezzük a táncot, olyan az érzésünk, mintha már évek óta ismernénk a az adott követőt, vagy vezetőt. Az sem számít, hogy esetlegesen életünkben először táncoltunk vele.
model-hair-wind-exposure-long-hair-1680x1050.jpg
Történt veled már ilyen? Mert velem igen.

Ezeket az érzéseket, amelyeket most megpróbáltam szavakkal kissé esetlen módon körülírni, érdemes tudatosítani, megérteni, fejben feldolgozni. Csíkszentmihályi Mihály elmélete alapján flow élménynek hívom, de megkérdezve külföldi táncosokat, van aki egyszerűen csak "tango high" -nak nevezi. 

tango-flow-pointe.jpg

Fow élmény és a tangó

Mit jelent a flow élmény? Kimásoltam a Wikipédiáról a definíciót, és mindenhova, ahol megegyezést találtam a tangós flow élménnyel, tettem egy '(✓)' jelet.

"A flow-élmény az elme működésének egy olyan állapota, melynek során az ember teljesen elmerül abban, amit éppen csinál (✓), amitől örömmel töltődik fel (✓), abban teljesen feloldódik(✓), minden más eltörpül mellette (✓), bármi áron folytatni törekszik (✓). Ezt, vagyis a pozitív filozófia fogalmát először Csíkszentmihályi Mihály fogalmazta meg, és azóta a szakterületen kívül is számos helyen hivatkozzák. Mérő László szerint Seligman, Fowler és Csíkszentmihályi fogalmazták meg a pozitív pszichológia tudományos irányzatát 1998.01. első hetében. A tudós szerint a flow-élmény egy teljesen összpontosult, a motivációt a maximumig fokozó élmény (✓), melynek során az ember képes teljesen egy dologra figyelni (✓), és megfelelően átélni saját érzelmeit a legjobb teljesítmény, vagy tanulás végett (✓). A flow-élmény egyik legbiztosabb jele, hogy ösztönösen, akár kitörő örömöt érzünk, miközben egy adott feladatot oldunk meg (✓), de a flow-t úgy is le szokták írni, mint egy lebegést, amikor csak az adott feladatra fókuszálunk (✓).
tango-flow-green.jpgAz emberek a flow-élményt Csíkszentmihályi szerint a következőktől kísérve tapasztalják meg:

-az illető képességeivel összhangban lévő, egyértelmű célok
-a tudat erős fókuszáltsága az öntudatosság tudatos észlelésének feloldódása; az Én-tudat eltűnik(zen érzés).
-az időérzékelés megszűnik
-azonnali válasz a tevékenység alatt felmerülő jelzésekre (visszacsatol)
-egyensúly az egyén képességei és a feladat nehézsége közt (a feladat nem túl könnyű, de nem is túl nehéz, éppen jó)
-a szituáció feletti kontroll föladása - nem fél a menet alakulásától, a jelen a lényeg
-a tevékenység belülről jutalmaz, siker élmény, ezért nem megterhelő
-az illető teljesen elmerül abban, amit csinál, azonosul vele.

A flow-élményhez nem szükséges mindegyik jellemzőnek teljesülnie.

Zenészek, sportolók tipikusan átélhetik a flow-t a munkájuk során, de szoftverfejlesztők és részvénytőzsdei kereskedők is számot adtak már a jelenségről. Emellett a több keleti vallás által is tanított „egységérzés”, azaz az univerzummal való eggyé válás érzése is legalábbis roppant közeli rokona a Csíkszentmihályi által flow-ként leírt állapotnak." forrás: Wikipédia
flow.jpg

Mire figyelj, miután elsőre megtapasztaltad a flow élményt tangóban?

Ebben a cikkben ugyanis arra a veszélyre szeretném felhívni a figyelmed, ami velem történt, miután elsőre megtapasztaltam. Ha a flow élmény elsőre bekövetkezik nálad akkor utána ne próbáld meg "hajkurászni" az érzést, hogy újra átéld. Utána (is) minden táncot fogadj el olyannak, amilyen. Ne hagyd, hogy gúzsba kössenek az elvárásaid, mert ha ezekkel az érzésekkel mész táncolni, akkor valószínűleg csak szenvedni fogsz.

flow-akadas.jpg

Lefordítva hétköznapi nyelvre a fentieket, megkérdeztem néhány tangó táncost, hogyan dolgozta fel az első tangó flow élményt? A kérdés így hangzott:

Neked volt már flow élmény a tangós életedben? Hogyan dolgoztad fel utána az érzést?

egy spanyol lány:
"Elsőre táncoltam a fiúval, és megszűnt minden körülöttünk, még a szüneteket se érzékeltem a számok között. Másnap már alig vártam, hogy újra megtörténjen, türelmetlenül, nem érdekelt a másokkal való tánc se. Vártam, hogy újra átélhessem ezt a lebegést vele, de valamiért legközelebb már nem úgy sikerült. Ki tudja, miért, talán a másik helyszín, talán a zene, talán nem hangolódtunk egymásra. Harmadik alkalommal, viszont megint jó volt vele táncolni. Talán az segített, hogy már elvárások nélkül történt mindez. Bár nem volt flow élmény, de mégis nagyon-nagyon jó volt.


egy magyar lány:
Óriási az érzés! Hogy milyen volt utána? Sz@ar. Mindig ezt kerestem, egészen addig amíg fel nem fogtam, hogy ezt a dolgot meg kell érteni, fel kell dolgozni. Felejtsd el az elvárásaidat. Ezt ráadásul senki sem mondja el neked, nem magyarázza el (szerk. megj. nincs flow utánkezelés útmutató :) ). Megtapasztalod, feldolgozod és utána minden jobb lesz és megint lesz előbb vagy utóbb...

egy görög fiú:
Hú, ez nehéz nehéz dolog. Én még csak közel foghatót sem éreztem eddig életemben és amikor bekövetkezett szinte kóvályogtam órákig és nem tudtam, hogy most mi történik velem. Szerelmes vagyok, vagy kívánom őt, vagy mi van? Ne érts félre, mert nem történt közöttünk semmi, pedig... Nehezen raktam össze a képet, hogy a tango high miatt egyszerre kerültünk nagyon közel egymáshoz, ami egyszerre mély is, meg csalóka is, mert keverednek az dolgok és a fogalmak. Szerencsére idővel letisztultak a dolgok és ma már amikor megindul a gyomromban az érzés, tudom a helyén kezelni a dolgokat és nem ugrok fejest... Legalábbis nem mindig :)


egy lengyel lány:
Nekem a flow élmény őrlődő keresése olyan volt mint a szerelem keresése az életemben. Amikor keresgéltem, erőltetetten próbálkoztam, akkor folyamatos kudarcba, visszautasításba futottam, de amikor elengedtem és mégis megtörtént, az olyan volt mint a derült égből a villámcsapás. Bekövetkezett magától.

A véleményeket-vallomásokat nem tudtam pontosan visszaidézni, mert ezek spontán beszélgetések voltak milongák alatt.

Aki többet szeretne megtudni a flowról...

Itt van egy Ted előadás a flow élményről Csíkszentmihályi Mihállyal, illetve érdekes lehet a legújabb könyve: "A futás öröme"

Neked volt flow élményed? Akár tangóban, akár máshol? Ha ez, vagy bármilyen egyéb hozzáfűznivalód, megjegyzésed van, akkor bátran írd kommentbe itt pár sorral lejjebb.

A képek a a freepik.com oldaláról és a Jurvetson flickr oldaláról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://tangolibre.blog.hu/api/trackback/id/tr4114610436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása